piątek, 16 listopada 2018

  

Szkoła Podstawowa

im. Władysława Orkana

w Niedźwiedziu

 



 
Wybór języka
wersja polskaenglish versiondeutsch version

Experiencing Diversity through Art

Jest projekt międzynarodowej współpracy szkół, który będzie realizowany w naszej szkole w latach 2017 - 2019.
Naszymi partnerami w projekcie jest szkoła z Nowego mesta na Słowenii oraz szkoła z Castro Marim w Portugalii.

W październiku 2017 odbyła się pierwsza wizyta przygotowawcza w której udział wzięły  panie Bogusława Gniecka, szkolny koordynator projektu oraz  Halina Kaciczak.

Na spotkaniu omówiono główne założenia projektu, kalendarz działań projektowych oraz ilość uczestników wymian młodzieżowych.
 
Czego dotyczy nasz projekt?
Szkoły z różnych krajów i różnych kultur z pewnością mają wiele tematów, które można poruszyć  i omówić z młodzieżą. My wybraliśmy zagadnienia związane z wykluczeniem społecznym oraz migracją ludzi, tematy tak bardzo obecnie aktualne. Chcemy udowodnić, że szanujemy różnorodność, że nie ma w nas uprzedzeń i dyskryminacji, chcemy obalać stereotypy.
Wykorzystując sztukę jako medium twórczej ekspresji, uczestnicy projektu poznają, odkryją i doświadczą różnorodności kulturowej.
Tematem jest migracja, dlatego interesują nas literackie opowieści i wiersze na ten temat oraz historie życia ludzi, którzy wyemigrowali. Wierzymy, że ich doświadczenia pomogą nam stworzyć warunki do udanej integracji społecznej uczniów pochodzących z  różnych środowisk.
 
Jakie będą nasze działania?
A) działania wewnątrzszkolne
- przygotowanie prezentacji o naszej szkole, miejscowości oraz kraju i umieszczenie jej na wspólnej platformie etwinning
- przygotowanie i wysłanie kart świątecznych do Słowenii oraz Portugalii
- przeczytanie książki dotyczącej migracji pt.”  Słońce też jest gwiazdą” Nicoli Yoon
- przygotowanie prezentacji przeczytanej książki
- przeprowadzenie konkursu na logo projektu (najlepsze zabierzemy do Słowenii w marcu gdzie spośród 3 przywiezionych z każdego kraju wybierzemy  to, które będziemy umieszczać na wszystkich dokumentach projektu)
- przygotowanie utworu pt. „Panie Janie” oraz jednej typowej dla regionu piosenki , nagranie ich i wysłanie do siebie nawzajem. 
- poruszenie tematów migracji oraz tematów związanych w krajami partnerskimi na różnych lekcjach
- przeprowadzenie wywiadu z obcokrajowcem zamieszkującym nasze tereny
- prace pisemne (wiersze, opowiadania) na temat różnorodności kulturowej
- przygotowanie  przedstawienia w formie kamishibai na podstawie przeczytanych utworów
- przygotowanie się do wspólnego przedstawienia książki pt.” What? Me? A racist?”, które będzie we wszystkich językach partnerów oraz angielskim
- przygotowanie krótkiej 10 minutowej sztuki  polskiego autora (temat migracji)
B) działania międzynarodowe
- rozmowa poprzez Skype na temat systemu edukacji w naszych krajach, naszej szkoły oraz samorządu uczniowskiego
- korespondencja pomiędzy uczestnikami projektu za pomocą listów/emaili / facebooka lub skype
- spotkania partnerskie
marzec 2018 – Słowenia – 10 uczniów oraz 3 nauczycieli
październik 2018 – Polska  (będziemy gościć 16 uczniów oraz 6 nauczycieli)
maj 2019 – Portugalia – 6 uczniów oraz 3 nauczycieli.
Mapa partnerów.

 Erasmus+ w Szkole Podstawowej w Niedźwiedziu.

Właśnie zakończyliśmy wizytę partnerską w ramach projektu Erasmus+ „Experiencing Diversity through Art – Doświadczanie Różnorodności poprzez sztukę.” Przez 6 dni gościliśmy w naszej miejscowość 13 uczniów ze Słowenii i Portugalii, którzy przyjechali wraz ze swoimi opiekunami.
Polska strona przygotowała niezwykle bogaty i różnorodny program. Odbiegając nieco od przyjętych standardów pierwsze dwa dni spędziliśmy wszyscy razem w domu wczasowym Willa Tram na Koninkach, gdzie poprzez gry i zabawy nie tylko poznawaliśmy się, ale także w czasie licznych warsztatów poruszaliśmy tematy związane z migracją, walką z ksenofobią, stereotypami oraz rasizmem. Chcieliśmy praktycznie podejść do tematu dlatego zamiast wykładów, polska strona przygotowała fantastyczną grę planszową pt. „Galaxy of migrants”, w czasie której młodzież nie tylko odpowiadała na wylosowane pytania, ale czasem musiała odegrać scenki lub pantomimę. 
W programie znalazły się też dwu-dniowe warsztaty taneczne, które przeprowadził instruktor taneczny Kuba Pachowicz. Ponieważ w naszej grupie były prawie same dziewczyny warsztaty cieszyły się ogromnym powodzeniem.
Nie mogło też zabraknąć tematów związanych z naszym regionem, tradycjami i kulturą. W poniedziałkowy wieczór wspaniała grupa górali i góralek ze szkoły w Niedźwiedziu zaprezentowała niezwykły występ z przyśpiewkami i tańcem „zbójnicki”.
We wtorek obejrzeliśmy prezentacje o Słowenii i Portugalii, po czym zagraniczna młodzież przeniosła się do domów swoich polskich kolegów gdzie mieli spędzić resztę tygodnia.
Oczywiście w programie zaplanowaliśmy też czas na pokazanie piękna naszego kraju, dlatego Krakowa, na Wawel, do Muzeum Historycznego w podziemiach rynku krakowskiego, Sukiennic oraz innych historycznych obiektów. Zwieńczeniem wycieczki do Krakowa były kolejne warsztaty o migracji, w czasie których młodzież wcielała się w postaci uchodźców, lokalnej ludności która jest sceptycznie nastawiona do uchodźców i grupy entuzjastów. Było to niezwykle doświadczenie, a młodzież doskonale wczuła się w swoje role.
Bogactwo naszej lokalnej kultury pokazaliśmy naszym gościom poprzez wizytę w Rabce Zdrój gdzie młodzież Słoweńska miała okazję po raz pierwszy w życiu malować na szkle oraz w Muzeum Władysława Orkana w Porębie Wielkiej. Przepiękna pogoda sprzyjała nam w ten dzień i mogliśmy nie tylko zwiedzić muzeum, ale także spacerem zejść do Niedźwiedzia podziwiając barwy jesieni i piękno gorczańskiego krajobrazu.
Kulminacyjnym punktem programu był występ wszystkich trzech grup przed społecznością szkoły w Niedźwiedziu. Przygotowywane przez wiele tygodni przedstawienia utworów o migracji zostały zaprezentowane w czwartek na holu naszej szkoły. Nasza młodzież zagrała „Latarnika” Henryka Sienkiewicza. Pozostałe kraje wybrały utwory swoich narodowych autorów. Wszystkie sztuki bardzo podobały się widowni, a zrozumienie ich było nie lada wyzwaniem, gdyż językiem obowiązującym w projekcie był oczywiście angielski.
 
Wizyta w naszej szkole nie udałaby się gdyby nie zaangażowanie uczniów i nauczycieli oraz rodziców. W czwartek grupa uczennic z klas V A i B pod kierunkiem pani Joanny Dudzik wykonała fantastyczny trwający 30 minut pokaz taneczny. Potem część z nich szybciutko pobiegła do klasy polonistycznej gdzie razem z kolegami i koleżankami z klasy VB  pod opieką pani Haliny Kaciczak zaprezentowały dla naszych gości sztukę pt ”Demeter i Kora” oraz poczęstowały ciastem upieczonym przez ich wspaniałe mamy.
Młodzież biorąca udział w projekcie miała także okazję wziąć udział w zajęciach artystycznych przeprowadzonych przez panią Joannę Cichańską, na których skrawkami materiałów wyklejali postaci górala, góralki oraz parzenice. Prace zostały u nas w szkole i można je wciąż podziwiać na górnym holu.
Tak więc młodzież była podzielona na trzy grupy i uczestniczyła w zajęciach polonistycznych, artystycznych oraz w bardzo ciekawych zajęciach z fizyki, które przeprowadził pan Marian Talar.
Wszystkim zaangażowanym w wizytę nauczycielom, rodzicom, uczniom oraz dyrekcji bardzo bardzo dziękujemy!
Bogusława Gniecka oraz Bożena Zabrzeńska-Szczygieł

a girl in blue

about books

barbecue

books we've read

cala w grupa w szkole

chłopcy przy ognisku

exploring krakow 1

exploring Krakow 2

exploring Krakow 3

exploring Krakow 4

exploring Krakow 5

FC freedom

friends

góral Mieciej

górale

gra

grupa razem

grupa refugees

grupa z Portugalii

gry i zabawy (2)

gry i zabawy (2)_1

gry i zabawy

gry

historia 2 chłopców

klasa V

latarnik

lekcja fizyki

migracje against

migracje r

migracje

Pan Duncan

Pani Oksana

pod Wawelem u smoka

przed szkołą

Slowenia

szklo

taniec

teachers

witraz

wspolna piosenka

zabawy
 
Licznik odwiedzin

Liczniki

Logowanie do LIBRUSa
Logowanie do LIBRUSa
Meteo Pi
Meteo Pi
Aktualny stan powietrza
w okolicy szkoły
Szczegóły-kliknij
Nie dla smogu
Must
Must
Jeżdżę z głową
Maciuś
EU-HOU
Gmina Niedźwiedź
Obrazek odnośnik do Comeniusa
SURSUM CORDA
SURSUM CORDA
Mistrzowie kodowania
Mistrzowie kodowania
Konkurs informatyczny
Konkurs informatyczny
Program "MIśki"
Program "MIśki"
 
CMS Tractable by Marketing Studio