SZKOLNE KOŁO SPORTOWE
Program zajęć pozalekcyjnych Szkolnego Koła Sportowego
W Publicznym Gimnazjum w Niedźwiedziu
Wstęp
Szkolne wychowanie fizyczne nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb ruchowych dziecka, dlatego też bardzo często obserwuje się u uczniów chęć uczestnictwa w pozalekcyjnych zajęciach szkolnego koła sportowego. Uczniowie ci starają się doskonalić poznane w czasie lekcji umiejętności z różnych dyscyplin sportowych, są również i tacy, którzy swój wolny czas nie chcą spędzać przed telewizorem czy komputerem, a poświęcić go aktywności ruchowej, zregenerować siły fizyczne i psychiczne.
Program opracowałam na podstawie własnych obserwacji, doświadczeń i wiedzy dotyczącej możliwości spędzania czasu wolnego. Znając potrzeby rozwoju uczniów swojej szkoły, ich zainteresowania i predyspozycje oraz warunki jakimi dysponuje szkoła, wybrałam zajęcia z gier zespołowych oraz jako te, które dostarczają dzieciom najwięcej radości i satysfakcji.
Cele edukacyjne
1. Cel główny:
Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku.
2. Cele operacyjne :
Uczeń powinien:
-
Znać i stosować różnorodne formy aktywności fizycznej i aktywnego wypoczynku,
-
Umieć przygotować swój organizm do wysiłku,
-
Rozwijać inwencję twórczą, odpowiedzialność i samodzielność,
-
Znać podstawowe przepisy gier i zabaw,
-
Znać własne zdolności motoryczne i umieć dokonać samooceny,
-
Umieć stosować zasady fair play w czasie gier i zabaw,
-
Znać i stosować nazewnictwo i słownictwo sportowe,
-
Rozwijać umiejętności współpracy w grupie,
-
Stosować nabyte wiadomości i umiejętności w czasie ćwiczeń, gier i zabaw,
-
Czerpać radość i zadowolenie z uczestnictwa w zajęciach,
-
Rozbudzać zainteresowania sportowe i osiągać wyższe wyniki sprawności fizycznej,
Treści kształcenia
1. Opanowanie techniki indywidualnej
Unihokej
-
Poruszanie się zawodnika – trzymanie kija chwytem ciasnym i szerokim,
-
Podania i przyjęcia piłki w miejscu o bandę z lewej i prawej strony.
-
Podanie i przyjęcia piłki w biegu,
-
Podania i przyjęcia piłki z partnerem w biegu zakończone strzałem na bramkę,
-
Podanie i przyjęcia piłki w trójkach,
-
Doskonalenie strzałów na bramkę z rzutu karnego i rzutu wolnego,
-
Prowadzenie piłki slalomem zakończone strzałem na bramkę ,
-
Nauka blokowania strzałów, odbieranie piłki przeciwnikowi,
-
Nauka zwodu ciałem w lewo i w prawo z ominięciem drugiej strony,
-
Rozgrywanie akcji 2 x 1,
-
Nauka obrony – krycie „każdy swego”
-
Gra bramkarza,
-
Doskonalenie poznanych elementów w grach i zabawach,
Piłka koszykowa
-
Gry i zabawy z piłką,
-
Sposoby poruszania się po boisku,
-
Rzuty do kosza z miejsca z biegu po zatrzymaniu , z biegu po kozłowaniu,
-
Podania piłki w miejscu i w biegu,
-
Przyjęcie oraz prowadzenie piłki,
-
Rzut do kosza jednorącz z miejsca,
-
Rzut do kosza jednorącz z wyskoku,
-
Rzut do kosza po podaniu partnera,
-
Zbieranie piłki z tablicy i pierwsze podanie ,
-
Taktyka obronna – „krycie każdy swego”
-
Taktyka atakowania – atak szybki,
-
Atak pozycyjny 2-1-2,
-
Uwalnianie partnera przez zastosowanie zmian i zasłon,
-
Zastosowanie podstawowych elementów taktycznych i technicznych w grze właściwej,
Piłka siatkowa
-
Gry i zabawy z piłką ,
-
Nauka i doskonalenie odbić piłki sposobem górnym,
-
Nauka i doskonalenie odbić piłki sposobem dolnym
-
Odbicia sposobem dolnym indywidualnie,
-
Odbicia sposobem górnym indywidualnie,
-
Odbicia sposobem dolnym w parach,
-
Nauka i doskonalenie zagrywki tenisowej,
-
Rozgrywanie piłki w zespole trójkowym,
-
Przebicie piłki oburącz przez siatkę po podaniu partnera- fragmenty gry,
-
Przebicie sposobem dolnym przez siatkę po wystawie partnera,
-
Odbicia sposobem górnym i dolnym przez siatkę,
-
Atak – nauka zbicia,
-
Nauka i doskonalenie zbicia piłki z podrzutu własnego i partnera,
-
Nauka i doskonalenie – kiwnięcia,
-
Kiwnięcie rąk blokujących – nauka i doskonalenie,
-
Doskonalenie doznanych elementów w grze właściwej.
2. Opanowanie elementów taktyki gry indywidualnej
i zespołowej.
3. Gra uproszczona i gra właściwa.
4. Nabywanie doświadczeń w zakresie organizacji oraz udziału
w zajęciach i rozgrywkach.
-
Sposoby zachowań podczas gry,
-
Wstępna „praktyka sędziowska”,
-
Wdrożenie do przestrzegania higieny sportowej,
-
Rola kapitana zespołu,
-
Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych na szczeblu gminnym, powiatowym i wojewódzkim,
-
Zaznajomienie z różnymi systemami rozgrywek,
Procedury osiągania celów
1. Zasady nauczania:
-
Świadomości i aktywności – uczeń musi znać cel swojej pracy, rozumieć zadania oraz brać aktywny udział w ich wykonywaniu,
-
Poglądowości – zasada ta realizowana jest poprzez pokaz i objaśnienie danego ruchu,
-
Systematyczności – ćwiczenia powinny być tak dobierane, aby odpowiadały aktualnym umiejętnościom technicznym i sprawności ruchowej ćwiczących,
-
Trwałości – polega na ciągłym powtarzaniu danego ruchu i przekształcenia go
w nawyk,
-
Przystępności i indywidualizacji – dostosowanie programu do poziomu umiejętności ćwiczących.
2. Metoda nauczania:
-
Analityczna – polega na dzieleniu danego ćwiczenia na proste czynniki i nauczaniu go osobno, a następnie łączeniu ich w jedną całość.
-
Syntetyczna – jest to podstawowa metoda w nauczaniu techniki i polega na nauczaniu danego elementu w całości,
-
Kompleksowa – czyli kombinowana z dominacją jednej z metod,
3. Formy nauczania:
-
Zabawowa – ma na celu uatrakcyjnienie nauczania nowego elementu,
-
Ścisła – ma na celu nauczanie , ugruntowanie i doskonalenie wykonywanego ćwiczenia, obejmuje ćwiczenia mające na celu nauczanie i doskonalenie techniki
i taktyki,
-
Fragmentów gry – przez wprowadzenie przeciwnika stwarza warunki zbliżone do gry,
-
Gra uproszczona – nie egzekwujemy wszystkich przepisów.
-
Gra szkolna – założeniem jej jest doskonalenie wybranych elementów techniki
i taktyki,
-
Gra właściwa – prowadzona jest według obowiązujących przepisów.
4. Sposoby osiągania celów:
-
Prowadzić zajęcia tak, by zapewnić uczniom bezpieczeństwo,
-
Metody i formy zajęć dostosować do możliwości rozwojowych uczniów,
-
Motywować uczniów do większej pracy,
-
Stawiać przed uczniami różnorodne zadania,
-
Eksponować indywidualne możliwości i upodobania uczniów,
-
Realizować ćwiczenia mające wpływ na kształtowanie prawidłowej postawy,
-
Rozwijać i wyzwalać inwencję twórczą ucznia,
-
Przygotować uczniów do samokontroli i samooceny sprawności fizycznej,
-
Podczas zajęć zapewnić ćwiczącym atmosferę radości,
-
Powierzać uczniom różne funkcje i zadania,
-
Mobilizować uczniów do udziału w szkolnych zawodach sportowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich,
Osiągnięcia ucznia po zrealizowaniu programu
Po realizacji programu uczeń:
-
Czyni postępy w rozwoju swoich cech motorycznych,
-
Identyfikuje się z sukcesami i porażkami zespołu,
-
Stosuje zasady fair play w czasie gier,
-
Zna podstawowe przepisy gier i zabaw,
-
Zna zasady bezpieczeństwa organizacji i uczestnictwa w różnorodnych grach
i zabawach,
-
Jest świadomy potrzeby czynnego wypoczynku,
-
Podejmuje wyzwania związane z reprezentowaniem szkoły w zawodach zewnętrznych,
-
Wykazuje się stałą aktywnością fizyczną w czasie wolnym.
Ewaluacja programu
Żeby stwierdzić, czy założone w programie cele edukacyjne są osiągane oraz czy proponowane formy aktywności fizycznej i organizacji zajęć są skuteczne otrzymam od uczniów informację zwrotną dotyczącą zmian w postawach, wiadomościach
i umiejętnościach. Zmiany te będą podstawą do oceny programu oraz konieczności jego modyfikowania.
Narzędzia stosowane do oceny programu: